Strona główna > Prowadzenie kwiaciarni > Merchandising, czyli przez oczy do serca klienta

Kiedy chce się klienta przekonać do zakupu, trzeba najpierw przyciągnąć jego uwagę, a potem sprawić, że się na coś konkretnego zdecyduje. Jak to działa, można całkiem nieźle zobaczyć na przykładzie stoisk oferujących stroiki.

Takie stroiki są absolutnie niezbędnymi produktami w czasie Wielkanocy oraz Bożego Narodzenia. Klienci ich chcą, klienci ich potrzebują, ale klienci wcale nie muszą ich kupować właśnie na tym stoisku czy w tej kwiaciarni. Trzeba ich do tego przekonać, a pierwszym krokiem jest zaprezentowanie im kilku modeli przykładowych, które dopiero przyciągną do wybierania konkretnego modelu dla siebie. Zaprezentowanie produktu w kwiaciarni powinno być ogólnie stosunkowo proste, by nie spowodować mętliku w głowie klienta.

Sposobem na uniknięcie takiego stanu rzeczy jest ograniczenie się tylko do trzech kolorów w ekspozycji. Znacznie ułatwia to odbiór oferty, pozwala na lepsze rozeznanie się i jeśli tylko jest to realizowane konsekwentnie, bardzo pomoże w sprzedaży. Rozwiązań praktycznych tej zasady może być bardzo dużo. W kwiaciarni jednym z pomysłów na triadę kolorystyczną mogą być układane schodkowo skrzynki z kwiatami, w których każdy ze stopni będzie prezentował inną roślinę o zupełnie innej branży. Inny ważny element tak zwanego visual merchandisingu to prezentowanie promowanych produktów na wysokości oczu klienta. Chodzi o to, by w naturalny dla siebie sposób je zauważał, więc określoną rzecz można powiesić na ścianie dokładnie na wysokości jego oczu. Wtedy się tym zainteresuje, a potem można zadbać na przykład o to, by był to trzeci stopień piramidki, o której mowa powyżej.

Czasy się zmieniają, rynek jest coraz bardziej konkurencyjny i klient nie tyle musi mieć możliwość odnalezienia tego, czego szuka, co znalezienia czegoś, co może mu się spodobać. Kwiaciarnia ma tutaj znakomitą pozycję startową, bo potencjalnie może się spodobać wiele rzeczy, ale trzeba zawsze pamiętać, że kupiona może być tylko jedna konkretna rzecz, więc każda prezentacja musi przyciągać uwagę do konkretnych elementów.