Strona główna > Rynek florystyczny > Charakterystyka rynku florystycznego w Polsce

Kwiaciarnia lub hurtownia kwiatów to biznes, jaki dość często pojawia się w słabo skonstruowanych biznesplanach. Związane jest to z faktem, że działalność w branży florystycznej wydaje się prosta i przede wszystkim przyjemna. W praktyce jednak do przetrwania na tym silnie konkurencyjnym rynku konieczna jest znajomość oferowanych produktów oraz metodologii tworzenia różnego rodzaju kompozycji okolicznościowych. Niezbędna jest również znajomość rynku, by móc na nim walczyć.

Za rynek hurtowy powinny się zabierać jedynie osoby z dużym doświadczeniem w branży. Jest on bowiem bardzo ryzykownym segmentem rynku ze względu na niską trwałość kwiatów ciętych, ale też tych doniczkowych. Żeby nie stracić pieniędzy, trzeba umieć dokładnie planować działanie firmy i skutecznie dostosowywać jej obroty do możliwości wchłaniania produktów przez rynek. Tu nie da się zrobić zapasów. Sezonowość to klucz do zrozumienia branży florystycznej.

Największe obroty każda hurtownia i kwiaciarnia notuje w czasie, kiedy zbliżają się oraz trwają święta związane z wręczaniem kwiatów, nie tylko Walentynkach czy Dzień Kobiet. W zależności od konkretnej okazji schodzą inne kwiaty. Inne bukiety kupuje się na Dzień Matki, a inne wręcza się na zakończenie roku szkolnego. Małe kwiaciarnie rządzą się jeszcze trochę innymi prawami, niż duże hurtownie kwiatów. Cały czas trwają zmiany na rynku i tak naprawdę jego działanie dopiero się krystalizuje, ponieważ powoli zbliżamy się do bardziej uregulowanego i stabilnego modelu europejskiego. Widać to przede wszystkim przez znikanie z rynku małych budek kwiatowych, które zastępowane są przez salony florystyczne.

Różnicę w jakości bardzo dobrze oddaje tutaj różnica w nazwach. Coraz częściej pojawiają się też sieci sklepowe oraz kwiaciarnie oferujące usługi całodobowo lub z dowozem, czyli tak zwaną pocztę kwiatową. Wyższa jakość usług wiąże się zawsze z wyższymi cenami, ale trzeba pamiętać, że kwiaty traktowane są zazwyczaj jako produkt luksusowy, więc nie ma większego problemu akurat na tym polu. Jakość trzeba jednak też zapewniać również w podejściu indywidualnym. Oznacza to możliwość zaproponowania klientowi nietypowych rodzajów kwiatów, a także usług florystycznych polegających na przygotowywaniu z nich odpowiednich kompozycji. Znaczenie ma tutaj także moda. Coraz częściej klienci proszą o kwiaty i kompozycje, które są właśnie modne.

Salony florystyczne o najwyższej jakości powinny celować w zasadzie w tworzenie wrażeń artystycznych, nie w handel kwiatami. Oznacza to odpowiednią oprawę samego miejsca, ale też sprzedawanych kwiatów. W takich miejscach ważne jest opieranie się o ilość i przepych, ponieważ pojedyncze kwiaty i tak się nie sprawdzą. Po tani drobiazg idzie się do marketu, nie do salonu florystycznego. Trzeba wyraźnie wprowadzić rozróżnienie na segment sprzedaży kwiatów, czym zajmować się mogą markety, oraz na segment usług florystycznych, który musi zapewniać odpowiednią jakość całej przygody ze zdobyciem kwiatów, jak również musi stawiać na wielkość, skalę działania.